JAK WZMOCNIĆ UKŁAD ODPORNOŚCIOWY W CZASIE PANDEMII?

Wielu z nas zadaje sobie obecnie to pytanie, ja również. Obawiam się o zdrowie swoje i swoich bliskich. Zwłaszcza, że w tym roku nie udało nam się niestety zaszczepić przeciwko grypie. W przypadku wirusa Sars-CoV-2 ważne jest przestrzeganie podstawowych zasad higieny, takich jak: częste mycie rąk, higiena przy zakupie i przygotowywaniu posiłków, zachowanie dystansu społecznego.
Ponieważ nasz układ odpornościowy jest bardzo złożony nie można go wzmocnić wprowadzając pojedyncze składniki diety. Nasza odporność będzie składową wielu czynników: antyzapalnej dobrze zbilansowanej diety, systematycznej aktywności fizycznej, higieny snu i umysłu (umiejętność radzenia sobie ze stresem).

JAK ŻYĆ, ŻEBY ZMNIEJSZYĆ RYZYKO ZACHOROWANIA:

  • Pożegnaj się z papierosami również elektronicznymi
  • Dbaj o prawidłową wagę ciała
  • Regularnie ćwicz lub spaceruj
  • Jedz owoce i warzywa
  • Naucz się chodzić spać i wstawać o tej samej porze
  • Często myj ręce
  • Unikaj dużych i średnich skupisk ludzi
  • Alkohol stosuj raczej w dawkach minimalnych
  • Znajdź sobie zajęcie, hobby, które pomoże Ci się odprężyć

Możemy potrzebować teraz więcej niż zwykle witaminy C, cynku oraz odpowiedniej ilości pełnowartościowego białka (0,75 g/ kg masy ciała kobiety; 0,9 g/kg mężczyźni), kwasów tłuszczowych Omega 3, wit. D 3, żelaza, probiotyków, wit. A, E oraz wit. z grupy B.

Na jakie składniki diety i suplementy wspomagające odporność warto szczególnie zwrócić uwagę?
W naszej rodzinie jest to tran, cerutin, orzechy włoskie, kiszonki. Dlaczego właśnie one? Badania wykazały, że wirus żeby wniknąć do organizmu musi się do niego włamać, jeśli nie dbamy o stan naszych naczyń krwionośnych ma ułatwione zadanie. Skąd wiem, że np. Cerutin działa (może być inny preparat o takim składzie). Moja córka w trakcie ubiegłorocznych upałów prawie codziennie miała krwotoki z nosa. Wizyta u lekarza i badania nie wykazały nic groźnego, dostałyśmy maść na zatamowanie krwawienia i zalecenie unikania przebywania na dworze w czasie największego nasłonecznienia. Ale na dłuższą metę to był koszmar, prawie co noc musiałyśmy tamować krwawienie.
Obawiałam się kolejnego lata i profilaktycznie używałyśmy maści, ale postanowiłam nie czekać, aż mała z tego wyrośnie. Oczywiście zdrowa dieta była na pierwszym miejscu, zdecydowałam się jednak wzmocnić naczynia krwionośne i włosowate właśnie Cerutinem. Zaliczyłyśmy 2 krwotoki na początku sezonu, a później zniknęły. Nie przytrafił nam się też żaden katar. W obecnych okolicznościach bierzemy Cerutin wszyscy, do tego łyżeczka tranu w dawce dobranej do wieku, płci i zapotrzebowania.
Warto zadbać o dostarczenie naszemu organizmowi odpowiedniej ilości nienasyconych kwasów Omega 3. Wiedzieliście, że mają działanie przeciwzapalne? Potrafią łączyć się w naszych jelitach z mikrobiomem i produkować krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe o przeciwzapalnej mocy SCFA. Nie tylko wzmacniają naszą odporność, ale także zmniejszają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego, cukrzycę typu 2, depresję….

Gdzie je znajdziemy? Przede wszystkim w tłustych morskich rybach, ale nie tylko. Ponieważ nie wszyscy lubimy ryby, nie zjadamy ich w wystarczającej ilości albo nie mamy pewności, czy nie są zanieczyszczone metalami ciężkimi możemy skorzystać z ich roślinnego źródła. Warto zaprzyjaźnić się z orzechami włoskimi, nasionami chia, nasionami lnu, zielonymi warzywami liściastymi, tofu, olejem algowym. Już 42 g orzechów włoskich dziennie wywierają pozytywny wpływ na zwiększenie ilości korzystnych bakterii jelitowych oraz obniżenie poziomu cholesterolu po mniej więcej 3 tygodniach spożywania.

 

Z kolei kiszonki doskonale zadbają o mózg naszej odporności czyli jelita ponieważ mają właściwości prebiotyczne i dbają żeby dobre bakterie miały co jeść. Kiszonki mają mnóstwo zalet i są dostępne cały rok, a na dodatek możemy je robić sami. Zakisić można prawie każde warzywo, nie tylko ogórki i kapustę ale np. kalafiory, rzodkiewki, cukinię, czosnek…

 

 


W naszej codziennej diecie unikamy cukru. Nie będę tu przytaczać popularnych dowodów na jego szkodliwość bo pewnie wszyscy je znacie i wcale Was to nie przekonuje😉. Przytoczę jeden, koronny argument, cukier nie krzepi – CUKIER OBNIŻA ILOŚĆ LEUKOCYTÓW, KTÓRE DBAJĄ O NASZĄ ODPORNOŚĆ DO 5 GODZIN PO JEGO SPOŻYCIU.

Odporność musimy budować cały czas, krok po kroku. Nie powinno się tego robić z doskoku, stosując diety cud, detoksy. Zdrowa, zgodna z piramidą żywienia dieta i aktywność fizyczna nie ochronią nas przed zachorowaniem, ale dobrze odżywiona i sprawna fizycznie osoba przejdzie to wszystko z mniejszym ryzykiem powikłań i szybciej wróci do zdrowia.

PIRAMIDA IŻŻ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 thoughts on “JAK WZMOCNIĆ UKŁAD ODPORNOŚCIOWY W CZASIE PANDEMII?”

  1. Bardzo wartościowe rady ! Na pewno z nich skorzystam w tym trudnym czasie 🥰. Z niecierpliwością czekam na kolejne posty ✊

  2. Moja odporność jest lekko mówiąc nie najlepsza, więc cieszę się, że trafiłam na taki wartościowy post. Wiele z niego wyciągnę 🙂 Powodzenia z blogiem, start 10/10! Czekam na więcej 🙂

  3. Konkretnie i rzeczowo. Dziękuję!
    To takie przypomnienie o tym, o czym powinniśmy pamiętać każdego dnia. Super 😊 Czekam na kolejne artykuły i życzę powodzenia na blogu 🍀

  4. Pingback: WEGE POZNAŃ CZ. 1 - MashaMaBLOG

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.