Miesiąc: styczeń 2021

CBD

OLEJEK CBD CO TO JEST?

Postanowiłam zaspokoić ciekawość moich czytelników, których po ostatnim wpisie dotyczącym wege książek  największą uwagę wzbudziła wzmianka o olejku CBD.

CBD, czyli olej konopny, jest pozyskiwany z konopii włóknistych i nie ma właściwości psychoaktywnych – czyli potocznie mówiąc zażywając go nie będziecie „na haju”. Taki efekt występuje tylko przy stosowaniu konopii indyjskich, które zawierają THC o takim działaniu. W oleju CBD znajdują się jedynie śladowe ilości THC  0,2 %.

Olej konopny CBD zawiera kannabidiol, który jest jedną z substancji czynnych występujących w konopiach o zbawiennym wpływie na organizm człowieka. Pomaga łagodzić skutki stresu, poprawia apetyt, jakość snu i wygląd skóry. CBD jest jednym z najlepiej przebadanych składników konopii, dzięki czemu jest w pełni bezpieczny.

Olej konopny CBD oddziałuje na układ endokannabinoidowy, który odpowiada za prawidłową i niezakłóconą pracę narządów wewnętrznych. Pozwala uregulować mechanizmy dotyczące snu, pamięci, odczuwania bólu, koncentracji, samopoczucia. Z uwagi na szerokie spectrum oddziaływania można go stosować zarówno profilaktycznie jak i terapeutycznie. 

W olejach CBD z tak zwanej „wyższej półki” występują również inne substancje aktywne, które uzupełniają działanie preparatu i zapewniają mu większą skuteczność. 

Są to m.in. kannabinoidyCBDA, CBG, CBN oraz terpeny i flawonoidy. Substancje te wzmacniają działanie olejków CBD. Jeżeli chcecie żeby olej CBD zadziałał bardziej kompleksowo rozejrzyj się za takim właśnie produktem.

OLEJ CBD A KORONAWIRUS

Okazuje się, że olej konopny może nie tylko wspierać nasz nastrój w czasie pandemii, ale również organizm w trakcie choroby. Dzieje się tak dlatego, że zawarty w olejku CBD kannabidiol  posiada zdolność do łagodzenia stanów zapalnych (stosują go z powodzeniem osoby chorujące na reumatoidalne zapalenie stawów). Przypuszcza się, że kanabidiol może zminimalizować ryzyko zaawansowanego zapalenia płuc w przebiegu zakażenia koronawirusem. Pomóc może również osobom zmagającym się z chorobami układu sercowo-naczyniowego, astmą, migreną.

Kannabidiol zawarty w olejku CBD łagodzi również uciążliwe skutki chemioterapii, takie jak ból, utrata apetytu, mdłości czy wymioty. Działa również ochronnie na zdrowe komórki chroniąc je przed niepożądanym działaniem chemioterapii.

Olejek  CBD może również wpływać na opanowanie stanu nazywanego burzą cytokin, który oznacza, że organizm kieruje wszystkie swoje zasoby odpornościowe do zwalczania infekcji. Czasami zdarza się sytuacja kiedy powstaje nadwyżka cytokin i atakują one również zdrowe komórki naszego organizmu. 

Prowadzone są obecnie badania nad wpływem olejku CBD na przebieg koronawirusa. 

Olejek CBD mogą stosować osoby w każdym wieku, także dzieci i osoby starsze. Stosowanie oleju u małych dzieci oraz kobiet w ciąży i karmiących należy skonsultować z lekarzem. W przypadku stosowania terapeutycznego dawkę  oleju CBD trzeba dostosować do wieku i stopnia nasilenia dolegliwości. Warto to również zrobić jeśli przyjmujemy leki na receptę żeby wykluczyć ewentualne interakcje.

Praktycznie niemożliwe jest jego przedawkowanie.

ZWIĘKSZONE ZAINTERESOWANIE CBD

W zasadzie od momentu pojawienia się informacji o pozytywnym wpływie olejku CBD w przypadku infekcji i zagrożenia koronawirusem można zaobserwować zwiększone zainteresowanie i popyt.

WSPOMAGANIE SAMOPOCZUCIA W CZASIE PANDEMII

Olejki CBD Med o działaniu terapeutycznym wspomagają leczenie depresji, stanów obniżonego nastroju, napięcia i niepokoju. Przyspieszają powrót do pełni sił po przechorowanie Covid – 19 poprawiając samopoczucie i jakość snu niezbędnego do pełnej regeneracji.

Przed wyborem olejku zwróćcie uwagę na jego pochodzenie, skład, stężenie jak również w jakim celu będziecie go zażywać. Mamy olejki o stężeniu 5%, 10% , 20%, 30%. Im wyższe stężenie tym mniejszą ilość kropli stosujemy. 

Na początek w zupełności wystarczy olejek 5% żeby sprawdzić jak na nas zadziała. Krople podajemy pod język i połykamy po ok. 30 sekundach, wtedy są najszybciej wchłaniane. Pierwsze pozytywne efekty zaobserwujecie już po kilku dniach.

MOJE DOŚWIADCZENIA Z OLEJEM CBD

Stosowałam olejek CBD o stężeniu 5% żeby poprawić jakość snu. Po kilku dniach zauważyłam zmniejszenie problemów  z zasypianiem i przebudzaniem się kilkukrotnie w ciągu nocy. Dodatkowy efekt uboczny to poprawa nastroju. Olejek smakuje ziołowo co bardzo mi odpowiada. W sprzedaży są też olejki CBD smakowe, np. miętowo-czekoladowe. Nie znam ich składu więc raczej polecać nie będę…

Zdecydujcie sami, czy warto rozpocząć suplementację CBD, który w mojej ocenie jest naprawdę bezpieczny i ma szeroki wachlarz zalet prozdrowotnych. Jeśli macie już doświadczenia z olejkiem CBD lub zamierzacie go wypróbować, dajcie znać w komentarzu. Jestem bardzo ciekawa Waszych opinii…⤵️

CIASTECZKA Z TAHINI

Przepis na ciasteczka z tahini pochodzi z książki QUICK & EASY Deliciously Ella, o której jakiś czas temu wspominałam na blogu. Jedne z lepszych jakie jadłam, mięciutkie, ciągnące się i lekko chrupkie… 

SKŁADNIKI:

  • pół kubka zmielonych migdałów
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • 3 łyżki mąki (ryżowa, orkiszowa…) jaką macie w spiżarni
  • 1/4 kubka tahini
  • 1/3 kubka syropu klonowego
  • szczypta soli
  1. Rozgrzej piekarnik do 180 stopni.
  2. Do miski wsyp zmielone migdały, mąkę, proszek do pieczenia, szczyptę soli i dokładnie rozmieszaj żeby nie było grudek.
  3. Dodaj tahini i syrop klonowy, mieszaj do uzyskania gładkiej konsystencji.
  4. Przełóż masę do lodówki na 20 minut.
  5. Po 20 minutach przy pomocy dużej łyżki nabierz ciasto i uformuj kulki.
  6. Połóż je na blaszce wyłożonej pergaminem i spłaszcz żeby uzyskać kształt ciasteczek.
  7. Piecz przez 10 do 12 minut żeby pozostały delikatnie miękkie. Kiedy wystygną stwardnieją. Pozwalamy im zupełnie wystygnąć przed jedzeniem, wtedy są najlepsze. Można je przechowywać w zamkniętym pojemniku przez tydzień. Ale to nierealne, te ciacha 🍪znikają w oka mgnieniu😋 

Ciasteczka z tahini przypominają w smaku znane u nas makaroniki, ale moim zdaniem są od nich smaczniejsze🤗. Wypróbujcie i dajcie znać czy mają szansę pojawić się na Waszym podwieczorku…?

KSIĄŻKI DLA ROŚLINOŻERCÓW, MÓJ WYBÓR

Jak już wspominałam w moim pierwszym wpisie na blogu jestem urodzonym roślinożercą. Chociaż początki moich zmagań kulinarnych nie były łatwe, obecnie dobrze sobie radzę z komponowaniem pełnowartościowej roślinnej diety. Często korzystam z inspirujących książek dla osób na diecie roślinnej w pełni wegańskiej lub wegetariańskiej.

Poniżej kilka takich, które mnie najczęściej inspirują i ratują kiedy nie mam pomysłu na zdrowy posiłek.

Smakowita Ella QUICK & EASY 


Ciekawa pozycja dla roślinożerców w języku angielskim, do chwili obecnej nie została przetłumaczona na język polski, ale podstawowy angielski i Google tłumacz w zupełności wystarczą😉

Książka rozpoczyna się od wprowadzenia i informacji jakie konkretnie produkty stosowane są w roślinnych przepisach, np.: bezglutenowa mąka, orzechy, cieciorka, woda po cieciorce, mleka i jogurty roślinne, warzywa, nasiona, zboża…

Dostajemy konkretną listę do zaopatrzenia naszej spiżarni i liczne praktyczne wskazówki. Ze wstępu dowiecie się jak ważna w wielu aspektach naszego istnienia i etyczna może być dieta roślinna. Ella zwraca także uwagę na styl życia, ćwiczenia, suplementację, między innymi olejem CBD, wykorzystanie potencjału znalezionego w naturze. Książka zawiera 7 rozdziałów: śniadania, sosy i dressingi, dania, których czas przygotowania nie przekracza 10, 15 minut, dania 20, 30 minutowe, dania rodzinne – naprawdę duże porcje, desery oraz menu na weekend.
W jednym z rozdziałów Ella porusza temat samoakceptacji i kalorii. W jadłospisach roślinnych nie liczymy kalorii tylko ilość porcji warzyw i wszelkich innych składników roślinnych oraz ich gęstość odżywczą. Mało znane u nas podejście, prawda? Przetestowałam kilka przepisów zarówno na dania główne jak i słodkości. Wszystkie były przepyszne i proste.

Książkę możecie kupić na stronie:

https://www.megaksiazki.pl/wiecej-ksiazek/5729413-deliciously-ella-quick-easy.html

BEAUTY & FOOD Emilie Hébert

Książka o diecie roślinnej z focusem na urodę i zdrowie. To rewelacyjny przewodnik prowadzący nas po krok po kroku po diecie roślinnej i jej zaletach. W prosty sposób tłumaczy i pokazuje jak się odżywiać nie tylko dla zdrowia, ale i urody. Książka składa się z dwóch części: programu odnowy, zaopatrzenia spiżarni, wykorzystania składników odżywczych, porad dla różnych typów i problemów skóry. Druga część książki to przepisy z podziałem na pory roku, a także gratka dla fanek samodzielnego tworzenia kosmetyków, przepisy na maski, peelingi, olejki….Bo przecież kondycja naszej cery w znacznej mierze jest odzwierciedleniem tego, co jemy.

Książka do kupienia w promocji tutaj:

https://skladnicaksiegarska.pl/uroda-moda-zdrowie-savoir-vivre/27392-beauty-and-food-hebert-emilie-9788328705449.html?utm_source=ceneo&utm_medium=referral

FOOD PHARMACY Przepisy Lina Nerthby Aurell & Mia Clase

Ta książka to zbiór przeciwzapalnych przepisów, które wzmocnią naszą odporność poprzez ścisłe korelacje z florą jelitową. Zawiera typowo roślinne przepisy bez cukru, nabiału, glutenu i to w większości surowe. Autorki tej książki uświadamiają nam, że większość mieszkańców zachodu żyje z permanentnym stanem zapalnym nie zdając sobie z tego sprawy. A tak naprawdę to początek sporej ilości chorób, w tym nowotworowych i osłabiona odporność. Byłam dość zdziwiona, że faktycznie prawie nie ma w niej potraw gotowanych lub pieczonych, jeżeli już to w niskiej temperaturze. Da się, naprawdę! Upiekłam muffinki z borówkami w temp. 100 stopni Celsjusza (godzina pieczenia) i były bardzo smaczne, a borówki wilgotne. Natomiast koktajl z surowym batatem podbił moje kubki smakowe. Jedno z najważniejszych zaleceń Food PHARMACY brzmi: Skup się na tym, co powinieneś jeść, niż na tym, co masz wykluczyć. W tej książce również nie ma mowy o liczeniu kalorii. Przepis na muffinki wkrótce na blogu.

https://czytam.pl/k,ks_613941,Food-Pharmacy-Aurell-Lina-Nertby-Clase-Mia.html

AGATA ZIEMNICKA ZDROWA I PROMIENNA SKÓRA czyli 60 potraw dla pięknej cery i odnowa w 90 dni.

Jako fanka zdrowej roślinnej diety i pięknej, zadbanej skóry gorąco polecam Wam tą pozycję. Tak naprawdę jest to książka o żywieniu skóry. Znajdziecie w niej przepisy i porady jak wpływać na stan skóry właściwie dobraną dietą. Są w niej dania dla skóry gładkiej, promiennej, nawilżonej, problematycznej, dla utrzymania młodości i na przebarwienia. Na początek robimy coachingowe koło skóry czyli sprawdzamy jak wygląda nasza dieta, ruch, pielęgnacja, jakich kosmetyków używamy, ile wypijamy wody. Następnie możemy się zapoznać ze szczegółowym poradami i przygotować naszej skórze pyszne dania np. owsiankę dla skóry naczynkowej lub koktajl Wielki Wóz i omlet Singiel.

https://czytam.pl/k,ks_830208,Zdrowa-i-promienna-skora-Ziemnicka-Agata-Sosso-Julien.html

PODSUMOWANIE

Wybierając książki do tego wpisu kierowałam się specjalnym kluczem. Rekomenduję nie tyle książki kucharskie z specjalnością dieta roślinna, ale takie, które zdrowe jedzenie utożsamiają ze świadomym życiem, określonymi wartościami, takimi jak: równowaga wewnętrzna, samoświadomość, pozytywny stosunek do swojego ciała oraz żywienia. Podkreślają znaczenie sezonowego gotowania, wpisują się w nurt zero waste i promują nowy styl diety bez liczenia kalorii. Dla mnie ogromnie ważne są też zawarte w nich konkretne przepisy, który pomagają odżywiać naszą skórę od wewnątrz i wesprzeć ją w zmaganiach z niedoskonałościami. No i co jest równie istotne to nie ma tu wielogodzinnego stania przy garach….😉